حيات سياسي وزير خارجه تركيه به بشار اسد گره خورده است
صمیمی صمیمی

 
آنكارا- دستگاه ديپلماسي تركيه و احمد داود اوغلو وزير امور خارجه اين كشور با شكستهاي پي در پي در تحولات اخير منطقه، چشم به اقدامي فراگير براي سقوط بشار اسد دوخته اند.
 
 سخنان اخير داود اوغلو وزير امور خارجه تركيه مبني بر اينكه اگر توافقي گسترده و در سطح شوراي امنيت سازمان ملل براي اقدام به حل بحران سوريه شكل نگيرد، تركيه به هر ائتلاف بين‌المللي ديگر عليه سوريه خواهد پيوست، نشان از شتابزدگي آنكارا در توسل به هر ابزاري براي ساقط كردن دولت بشار اسد دارد.
شكست تركيه در اجراي سياست مساله صفر با همسايگان كه منتهي به بروز تنش ميان اين كشور و همه همسايگان شد، به نوعي سياست تركيه در قبال سوريه را به عنوان آخرين شانس دستگاه ديپلماسي تركيه در محك آزمايش قرار داده و گويا سرنوشت سياسي داود اوغلو با سقوط بشار اسد رابطه مستقيم برقرار كرده است.
ناظران آگاه در آنكارا عقيده دارند، با بركناري محمد مرسي در مصر ، آنكارا در سياست خارجي خود ضربه سنگيني خورد و انزواي كامل تركيه در منطقه با سقوط مرسي به بروز اختلاف ميان تركيه با عربستان سعودي و قطر و كشورهاي حوزه خليج فارس گرديد و تركيه منزوي تر شد.
دولت رجب طيب اردوغان در سياست داخلي خود با اعتراضها و مشكلاتي رو به روست كه نتايج نامطلوبي براي اقتصاد و سياست تركيه در بر دارد.
دستگاه دبپلماسي تركيه، اكنون با بهانه كردن اتهام استفاده دولت سوريه از سلاحهاي شيميايي، شعار لزوم سرنگوني هر چه سريعتر دولت سوريه را سر مي دهد و گويا تلاش دارد با دستيابي به اين هدف، ثابت كند كه سياست خارجي موفقي دنبال كرده است.
در شرايطي كه اخبار جسته و گريخته حاكي از تجمع پشت درب هاي بسته فرماندهان ارشد نظامي ده كشور عربي و اروپايي و آمريكايي، از جمله تركيه براي بررسي سناريوي حمله نظامي به اهداف استراتژيك نظام سوريه در امان پايتخت اردن مي باشد، داود اوغلو اعلام كرد كه به هر ائتلافي عليه سوريه مي‌پيونديم .
به گزارش شبكه تلويزيوني ان تي وي وزير امور خارجه تركيه، گفته است كه اگر توافقي گسترده و در سطح شوراي امنيت سازمان ملل براي اقدام به حل بحران سوريه شكل نگيرد، تركيه به هر ائتلاف بين‌المللي ديگر عليه سوريه خواهد پيوست.
داوداوغلو گفت: اولويت ما هميشه با عمل مشترك با جامعه جهاني و بنا به تصميمات سازمان ملل است ، اما اگر شوراي امنيت سازمان ملل نتواند براي چنين امري تصميم بگيرد، روشهاي ديگر در دستوركار قرار خواهند گرفت.
وي اضافه كرد: هم ‌اكنون گروهي متشكل از حدود 37 كشور مشغول رايزني هستند و اگر در خلال اين روند ائتلافي ضد سوريه شكل بگيرد، تركيه جاي خود را در آن ائتلاف خواهد داشت.
برخي از رسانه هاي تركيه، از احتمال اقدامي از سوي غرب شبيه اقدامي كه عليه ليبي صورت گرفت، سخن گفته اند.
سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه گفته است روسيه عميقا درباره قصد اقدام نظامي كشورهاي غربي عليه سوريه نگران است.
در اين ميان، احزاب مخالف و سازمانهاي غير دولتي تركيه با انتقادهاي تند از سياستهاي خصمانه آنكارا عليه دمشق، خواهان پرهيز تركيه از ماجراجويي در قبال سوريه هستند.
شكري سينا گورال وزير خارجه اسبق تركيه با انتشار مقاله اي گفت : محافلي با طرح ادعاهاي ساختگي عليه دولت سوريه، تلاش دارند كه بيرحمي هاي تروريستهاي راهزن را كتمان كنند.
وي با اشاره به اينكه با مطرح شدن ادعاي استفاده دولت بشار اسد از سلاحهاي شيميايي ، دشمنان شوريه فورا دست به كار شده و دولت دمشق را محكوم كردند، افزود: اينگونه اتهامات بايد پس از تائيد نتايج تحقيقات سازمانهاي بين المللي صورت بگيرد، اما مشخص شد كه محافلي آماده متهم كردن دمشق در اين مورد بودند.
گورال با انتقاد از وزارت امور خارجه تركيه در همراهي با محافلي كه دمشق را متهم مي كنند ، افزود: شايد اين گونه اقدامها شايسته حزب حاكم عدالت و توسعه باشد ولي اين شايسته وزارت امور خارجه تركيه نيست كه بدون در دست داشتن مدرك و سندي دمشق را متهم كند.
وي با اشاره به اينكه دير يا زود حقايق مشخص خواهد شد و قاتلان هزاران تن در منطقه معرفي خواهند شد ، افزود: در دوران اشغال عراق توسط آمريكا نيز وي وزير امور خارجه تركيه بوده و واشنگتن تلاش كرده است كه تركيه را در مورد وجود سلاحهاي كشتار جمعي در عراق متقاعد كند و از آنكارا خواسته بود كه در شايع كردن اين دروغ همكاري كند.
حسني محلي كارشناس امور راهبردي تركيه نيز در گفت و گو با ايرنا گفت: تروريستهاي وابسته به استكبار در تدارك مداخله نظامي خارجي در سوريه هستند.
وي در خصوص ادعاهاي استفاده دولت سوريه از سلاحهاي شيميايي عليه مردم گفت: اين نوع اقدامات توطئه آميز و ادعاهاي ننگين معارضان و حاميان خارجي آنان نخ نما شده است و هر كسي كه عقل سليم دارد ، متوجه مي شود كه دولت بشار اسد به چنين كار احمقانه اي آن هم زماني كه كارشناسان سازمان ملل در سوريه حضور دارند دست نمي زند.
حسني محلي افزود : از دو سال پيش چند روز مانده به هر مقطعي كه قرار بود سازمان ملل و يا شوراي امنيت و گروه دوستان سوريه نشستي در مورد سوريه برگزار كنند ، چنين توطئه هاي مشابهي صورت گرفته و ادعاهاي مشابهي مطرح شده، اما بزودي مشخص شده كه همه آنها بي اساس بوده است.
وي با تاكيد بر اينكه اينگونه اقدامات غير انساني و شرم آور از سوي گروههاي معارض صورت مي گيرد ، افزود: آنان مي خواهند افكار عمومي جهان را عليه سوريه بشورانند و زمينه مداخله نظامي به سوريه را فراهم آورند.
كارشناس امور راهبردي تركيه افزود: يكي ديگر از دلايل چنين توطئه اي از سوي تروريستهاي سوري سرپوش گذاشتن به حمايت هاي مردمي از دولت سوريه و شخص بشار اسد در سوريه و جلوگيري از انعكاس موفقيت هاي اخير ارتش سوريه عليه معارضان مي باشد.
ناظران آگاه دو هدف عمده تركيه از مداخله در بحران سوريه را پس از چرخش آنكارا از سياست مساله صفر با همسايگان ، همكاري با غرب يراي ايفاي نقش رهبري در عرصه ي تحولات منطقه اي و بازگشت دوباره تركيه به اجراي سياست همسو با ناتو و آمريكا در تحولات خاورميانه ارزيابي مي كنند.
به عقيده اين منابع ،تركيه در شرايط كنوني دچار بحران هويتي در داخل و خارج شده و براي تعيين جايگاه جديد خود بايد راه طولاني اعتماد سازي را بپيمايد.







August 27th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی